اخبار و مقالات

​معاون وزیر جهاد کشاورزی:/یکپارچه‌سازی صنایع قند و شکر و تصفیه شکر در راستای حمایت از تولید داخل/ کارخانه‌ها به فکر تولید باشند نه واردات
تاریخ انتشار : 1395/4/22 ساعت 16:04:51


معاون وزیر جهاد کشاورزی:/

یکپارچه‌سازی صنایع قند و شکر و تصفیه شکر در راستای حمایت از تولید داخل/ کارخانه‌ها به فکر تولید باشند نه واردات

 
کشاورزی> معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه هدف ما حمایت از تولید داخلی است، گفت: با توجه به اینکه نیازمند صنعت چغندرقند در کشور هستیم باید صنعت، اصلاحات لازم را در این بخش انجام دهد و کارخانه‌های تصفیه شکر به سمت تولید هدایت شوند.
عباس کشاورز معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی امروز در حاشیه همایش بزرگداشت پنجاهمین سال فعالیت شرکت توسعه کشت دانه‌های روغنی در جمع خبرنگاران گفت: سال گذشته یک میلیون و 540 هزار تن شکر در کشور تولید و 580 هزار تن وارد شد.
وی افزود: مجموع این دو رقم عددی بیش از 2 میلیون و 100 هزار تن می‌شود که پاسخگوی کل تقاضای داخلی نسبت به این کالا است.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه از نظر ما مشکلی در زمینه تامین شکر در کشور وجود ندارد و کمبودی در بازار نیست، تصریح کرد: در چند روز گذشته 9 هزار تن شکر سفید در بورس کالا عرضه شد که تنها 2 هزار تن از آن خریداری شد و این موضوع اثبات می‌کند که عرضه بیش از تقاضا است.
وی در پاسخ به سؤال که صنایع تصفیه شکر خام مورد نیاز خود را چگونه تهیه کنند، افزود: بخش کشاورزی مراقب تولید است و با این هدف کارخانه‌های قند و شکر هم مورد حمایت ما هستند.
کشاورز با بیان اینکه کارخانه‌های تصفیه شکر چندان هم جزو کارخانه‌های صنعتی به شمار نمی‌آیند، گفت: بخش صنعت باید با برنامه‌ریزی این کارخانه‌ها را با کارخانه‌های قند و شکر یکی کند. این مشکل قابل حل است.
وی در پاسخ به این سؤال که با حمایت از بخش تولید این صنعت از بین می‌رود، اظهار داشت: وقتی در 2 سال گذشته 450 هزار تن به میزان تولید شکر داخلی اضافه شود، بنابراین مسلم است که نیاز به وارداتی هم کم شود و برای صنایعی که نیاز خود را از واردات تامین می‌کردند مشکلاتی ایجاد شود، اما در حال حاضر هدف ما حمایت از تولید است. بنابراین لازم است صنعت اصلاحات لازم را در این بخش انجام دهد و در راستای حمایت از تولید داخلی صنایع گام بردارند.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود بین 12 میلیون تن تا 12 و نیم میلیون تن گندم در کشور تولید شود، اظهار داشت: در حال حاضر نزدیک 7 میلیون تن گندم خریداری شده است و پیش‌بینی می‌کنیم حدود 10 میلیون تن گندم به صورت تضمینی از کشاورزان خریداری شود.
کشاورز با بیان اینکه امسال نیازی به واردات گندم نداریم، اظهار داشت: در 20 سال گذشته همواره محصولات کشاورزی داخلی ارزان‌تر از قیمت وارداتی آن بوده است. در حالی که در یک و نیم سال گذشته به دلیل سقوط قیمت‌های جهانی تا حدودی قیمت‌های وارداتی در مورد برخی کالاهای کشاورزی کمتر از قیمت داخلی آن شده است که متاسفانه صاحبان صنعت تأمل نمی‌کنند.
وی افزود: برای خرید گندم تولید داخل 18 هزار میلیارد تومان بودجه مورد نیاز است که تاکنون بخشی از مطالبات گندم‌کاران به آنها پرداخت شده است.
معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی در پاسخ به این سوال که با توجه به عرضه نامناسب برخی از محصولات کشاورزی از جمله جو آیا هنوز هم وزارت جهاد به دنبال عرضه گندم در بورس کالا است، بیان داشت: ما با این کار موافق هستیم اما شرط لازم برای تحقق این موضوع این است که دولت و سیاست‌گذاران موافق آزادسازی قیمت نان شوند و در صورت تحقق این امر گندم می‌تواند در بورس کالا عرضه شود.
منبع:فارس